Reseledarskola i Lloret de Mar

2011-10-23 16:27:09



Många av er läsare har varit nyfikna på vad det är jag ska göra i Spanien. Jag har fått många frågor om vart jag ska åka, hur man hittar utbildningen, vad det går ut på, hur jag kom på att jag skulle åka och allmänt om vad det är för nått. Så - nu tänkte jag berätta lite om det i detta inlägget.

Jag tog studenten i Juni och hade absolut ingen aning om vad jag skulle hitta på med min nyfunna frihet.
Visst är det awesome att kunna göra vad man vill när skolan äntligen är slut men det är inte så kul i längen. Jobba måste man ju men jag hade absolut ingen aning om vad jag vill satsa på att försörja mig med resten av livet. Men jag vet att jag älskar språk, andra kulturer och att resa. Så jag började kika runt på vad man kunde göra då och så fick jag idén om att bli reseledare. Dock har jag inte tänkt att jobba som det hela livet då man tjänar väldigt lite, så det får bli tills jag vet vad jag vill göra. Jag började med att kika runt på nätet efter olika utbildningar men på de flesta vill de att man är 21+ vilket jag inte är. Men så fick jag höra talas om Service & Co som är nordens största reseledarskola. Enda kraven är att du är villiga att lära, social, har körkort och är 18+.

Så började jag kolla på deras utbud av utbildningar och bestämde mig för att anmäla mig till Reseledarskolan November 2011. Skolan tar in cirka 100-200 elever i varje omgång och utbildningen går två gånger om året - en i Maj och en i November. Dessutom får man bidrag från CSN, vilket är nytt från i år. Om man vill kan man också lägga till någon vecka på kursen om man vill bli skidguide, flygvärdinna eller ungdomsguide. Dock har jag tänkt försöka få jobb som aktivitetsledare eller aktivitetsledare för barn. Då behövs ingen tilläggskurs. Under utbildningen går man igenom allt man kommer att behöva kunna, man har sju prov under de fem veckorna utbildningen pågår - TÄNK PÅ ATT DET ÄR EN INTENSIVUTBILDNING! Man har lektioner sju dagar i veckan mellan 8.00-13.00 och 15.00-19.00.

Jag som va så galet skoltrött efter studenten trodde aldrig att jag skulle börja plugga till hösten igen! Hade inte en tanke på det tills jag fick för mig att bli reseledare och kände direkt att det antagligen skulle passa mig! Nu är jag jättepepp och kan inte tänka mig att det kommer bli annat än ett äventyr! Utbildningen är ju dessutom inte så lång! Innan man anmäler sig bör man veta att i sverige räknas utbildningen som en eftergymnasial utbildning vilket innebär att man inte får något studiebidrag. I Norge och Danmark som skolan samarbetar med räknas utbildningen som högskolestudier och därför kan man få studiebidrag där. Var noga med att kolla upp vad som gäller och vad som inte gör det för jag fick lite blandade uppgifter från början vilket rörde till det lite. Så kolla upp ordentligt innan!

Reseledarutbildningen går man i Spanien.
Man bor på Hotel Guitar Park i Lloret de Mar under fem veckor. Massor av saker ingår i priset, som frukost och lunchbuffe (=halvpension), två utflykter (vi ska till Barcelona och Madrid) och en fotbollsmatch på arena Camp Nou som är den största i Europa. Under utbildningen kommer det också finna möjlighet att köpa andra utflykter till reducerat pris. Man bor två och två i rummen och lektionerna hålls på svenska eller norska (danska elever går för sig själva) och undervisningen hålls både på hotellområdet och utanför så att utbildningen ska bli så lik som möjligt en vanlig arbetsdag som reseledare.

Jag är så peppad som man bara kan bli! Innan jag träffade Cecilia (som ska åka på samma utbildning) kändes det inte riktigt som att jag skulle åka, men nu drar det ihop sig. Snart är 11e november här och då är det dags! Kommer vara borta tills 15e december och missa början på julen! Men det går nog bra. Än så länge är jag väldigt lugn men misstänker starkt att jag kommer ha galet hög resefeber veckan innan det är dags. Största orosmomentet just nu är hur sjutton jag ska få med mig saker för fem veckor i 15kg, som är maxgränsen på bagaget. I reseguiden jag har fått står det att man ska packa för stekande sol och bad och bitande vind och regn. Tydligen kan vädret skifta rejält på vintern. Det blir ett mysterum att bara packa väskan!

Vet inte vad jag skulle kunna ha missat att berätta nu men det är säkert massor! Är det något ni undrar om hur jag tänker så är det bara att fråga! Annars hittar ni mer info på reseledare.se.
Postat av: ELIN- fashion, inspiration, style

- jo det är bara bra med mig. med. :) <3

2011-10-23 @ 16:39:23
URL: http://elinpassanisi.blogg.se/
Postat av: Maria - med bebis i magen ☆

roligt! :)

2011-10-23 @ 17:16:15
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: N A T H A L I E ♥

- Ska äta snart! haft en bra söndag ?!<3

2011-10-23 @ 18:47:27
URL: http://naattisplace.blogg.se/
Postat av: Mikaela.

Svar; Ingen orsak. :)

2011-10-23 @ 19:12:56
URL: http://vardagsbild.blogg.se/
Postat av: MADDES

Hoppas du haft en fin helg tjejen

2011-10-23 @ 19:14:22
URL: http://maddisenj.blogg.se/
Postat av: Leone

Låter ju helt underbart! Vilket roligt jobb att vara reseledare :)

2011-10-23 @ 20:14:00
URL: http://lingers.blogg.se/
Postat av: Amanda

sv: oj, fett jobbigt! hoppas den nya alla fall hjälper! :)

2011-10-23 @ 20:27:23
URL: http://amandahamriin.blogg.se/
Postat av: Josse

Sv: Jaha okej, ja då kanske det inte var något att jobba med resten av livet.haha!

Ja sjukt svårt att komma på vad ma vill bli, jag skulle vilja prova på alla jobb innan jag bestämmer mig :D haha!

Jag tror det kommer bli sjukt roligt:) Längtar längtar längtar till Januari

2011-10-23 @ 20:39:37
URL: http://nylaanders.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag önskar dig lycka till! Jag ska själv ut och resa om ett par dagar. Att se världen är det bästa man kan göra!

2011-10-24 @ 00:25:29
URL: http://saraontherun.blogg.se/
Postat av: almina och lizette :) !

kolla vår blogg är du super söt,

fin blogg btw

2011-10-24 @ 19:41:18
URL: http://alminalizette.blogg.se/
Postat av: Blopparna - Alexandra

Lycka till! Kommer säkert gå bra :)

2011-10-26 @ 09:12:02
URL: http://blopparna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: